Kestävää, metsiä säästävää, hiiltäsitovaa ja päästötöntä veneilyä.
Vendia Woods valmistaa korkealaatuisia veneenrakennusmateriaaleja pälkäneläisestä männystä. Valitsemme yhdessä paikallisten metsänomistajien kanssa suorat, korkealle oksattomat männyt Vendia-venemateriaalien raaka-aineeksi.
Suomalaista puuta – venemestarin valitsemana
Vuonna 1937 istutettiin Ämmätsän kartanon maille, valoisan aukion laitaan, männyntaimi. Nuori mänty sai kasvulleen lupaavan alun. Nuoren männyn runko oli vasta hoikka, aikuisen miehen kämmenien väliin mahtuva, kun sen alaoksat karsiutuivat pois elokuisessa Maire-myrskyssä vuonna 1961. Niinpä sen suora ja oksaton runko kiinnitti Ämmätsän kartanon metsässä kulkevan metsänhoitajan huo-mion marraskuussa 2022. Olisiko hitaasti kasva-neesta, suorasta, yli 90-vuotiaasta männystä ainesta laadukkaiksi venelaudoiksi?
Ämmätsän kartanon metsät, kuten 90% muistakin suomalaisista metsistä, on kestävästi hoidettu. PEFC-sertifikaatti (Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes) varmistaa sen, että puun alkuperä on jäljitettävissä ja metsää hoidetaan siten, että se uusiutuu hakkuunkin jälkeen.
Nyt Vendialle valittu runko oli ylimmästä latvuskerroksesta. Sen vieressä kasvavista nuoremmista puista löytyy ehkä 50 vuoden kuluttua se seuraava vene-laudaksi sopiva suora, tiheäsyinen ja oksaton runko.
Tuotantoketju kokonaan Suomessa
Noin 20% puun käytön hiilijalanjäljestä syntyy kuljetuksista. Ämmätsän tyvitukit viilutetaan lähellä, alle 200 kilometrin päässä. Mahogany Oy on toinen suomalaisista ohuiden viilujen leikkaajista.
Jokainen viilu valitaan käsin
Lautojen tekeminen on käsityötä. Valikoidut viilut ladotaan kerroksittain siten, että pintakerrokset ovat virheettömiä. Sisäkerrosten viilut ladotaan ristikkäin. Näin rakenteesta tulee vahva ja moneen suuntaan joustava. Lauta-aihiot siirretään prässiin, jossa ne puristetaan valmiiksi laudaksi. Ne myös viimeistellään mittatarkasti, jotta lopputuotteen, veneen valmistusprosessi vie mahdollisimman vähän työstämistunteja. Veneveistämö saa Vendian laudat jo valmiiksi oikean levyisinä ja mittaisina. Korkealaatuinen, tiheäsyinen ja pihkaton viilu vaatii vähemmän hiomista. Helposti työstettävät laudat eivät halkeile ja rikkoudu, joten tässäkin suhteessa hukkaa syntyy vähemmän.
Veneenveistäjältä veneenveistäjille
Lopulta lauta on paikallaan – siitä tulee Blue Tree Boat Buildersin verstaalla kaunis, hyvin muotoutuva ja kestävä osa modernia ympäristöä säästävää venettä.
Räätälöidysti juuri oikeaan tarpeeseen
Vendia: hiiltä sitova, myrkytön, ei mikromuovipäästöjä. Kaunis kanootti, perinteinen soutuvene tai sähköllä kulkeva luksusjahti– kumpikin kestävään vesillä liikkumiseen.
Vastuullinen Vendia
Vendia-laudan hiilijalanjälki on pienempi kuin sahatun massiivilaudan. Lisäksi materiaalia ei mene hukkaan. Ämmätsän mänty hyödynnetään kokonaan – se viilutetaan kokonaan ja nekin viilut, joiden laatu ei riitä venelautaan, hyödynnetään mm. korinteossa.
Kerroksittainen rakenne stabiloi laudan, joten sen kuljetus ja varastointi ei ole olosuhteille herkkää. Laudat voi hyvin varastoida tiloissa, joiden kosteus ja lämpö vaihtelee; energiaa ei tarvita olosuhteiden tasaisuuden säilyttämiseen.
Laudat valmistetaan jo valmiiksi oikean levyisinä ja mittaisina. Korkealaatuinen, tiheäsyinen ja pihkaton viilu vaatii vähemmän hiomista. Rakennusvaiheessa helposti työstettävät laudat eivät halkeile ja rikkoudu, joten tässäkin suhteessa hukkaa syntyy vähemmän.
Vendia-lauta sitoo hiiltä, vaikka sen valmistus tuottaakin hiilidioksidipäästöjä. Suurin materiaalin hiilijalanjälkivaikutus on viilut yhteen laminoivalla myrkyttömällä liimalla. Se muodostaa noin 70% Vendia-laudan hiilijalanjäljestä. Vendia-lauta myös sitoo hiiltä pitkään. Valmis lauta sitoo vain noin 20% vähemmän hiiltä kuin metsässä kasvava runko. Hiilijalanjälkiarviomme on noin 160 kiloa CO2e kuutiometrissä valmista tuotetta. Puu sitoo hiiltä noin 900 kg kuutiometrissä. Vendia-laudan hiiltä sitova vaikutus on noin 740 kiloa /m3.